Print

Vi indtog Fyn...

Written by Thomas Pipper on .

Den årlige tur med granitdrengene, Henrik Györkös, arkitekterne og undertegnede oprandt endelig.
3 dage på Helnæs lå foran os og ventede, hvor vi forhåbentlig skulle have heldet med os. Hvad vi ikke lige havde kalkuleret med var, at Seatrout Open 2014 også lå i samme weekend, hvilket betød, at der var lidt bekymrede miner for at skulle stå ”skulder ved skulder” langs kysterne. Jeg skal dog straks understrege, at det stort set ikke var tilfældet, så bekymringerne var lidt uden grund. Vi så ikke mange fiskere, ej heller fisk, men de var der…..endda i ret stort tal.

Torsdag aften blev jeg afhentet på egen matrikel. Godt 1 time senere holdt vi foran huset på Brunshusevej og efter lidt problemer med en manglende nøgle kom vi ind og fik gang i brændeovnen, rødvinen og nogle rigtige gode oste (der var både mæh, muh og gedeoste). Dejligt mætte fik vi sat os i stuen med et ekstra glas rødvin og ”tunet” grejet, så vi var parate til i morgen.

Blæsten havde tværtimod ikke stilnet af fredag morgen, hvor turen gik mod Helnæs Fyr. Det var der også andre der havde fundet ud af, men alle med nedslående svar, da vi spurgte dem om fangster. Ingen overhovedet havde fået noget, enkelte havde dog haft følgere efter. Vi gik videre mod nord hvor vi kunne gå alene på strækket, for strækket lugtede af fisk. Efter 4 timers fiskeri havde vi kun haft 2 kontakter. Vinden gjorde det udfordrende, men bestemt ikke umuligt, at fiske strækket igennem flere gange. Et rigtigt lækkert og interessant stræk, med god plettet bund. Der blev holdt samling og vurderet at vi skulle hjem og have noget frokost. Efter frokost delte vi os i 3 lejre.

Søren Ross tog ”muslingestrækket” lige nedenfor huset. Lykke, Allan og Enøe tog over på den østlige side af bugten, Damsbo Strand. Inden vi kørte nåede Søren at tage en flot havørred, fyldt med børsteorme. Henrik og jeg tog ned på ”knolden” ved Ungersbjerg. Ikke et stræk som er beskrevet i bogen ” 117 fine fynske fiskepladser”, men udfra Google så det interessant ud. Ankommet og ca 5 kast senere, rejser Henrik stangen og kroger en fin fisk på lidt under 50 cm. Derefter tager det fart. Henne på hjørnet og lige der hvor det plumrede og klare vand danner et skel, får Henrik kontakt til en masse fisk. Hans store buskede flue (Brenda) er åbenbart lige det som de kaster sig over. Min egen buskede kobberbasse, virker overhovedet ikke og jeg bliver totalt nedfisket. Da jeg skulle stå for aftensmaden, var vi nødt til at køre lidt før tid. Jeg havde fået en undermåler og Henrik havde 3 flotte fede havørreder på land, samt en masse tabte. Godt at vi skulle hjem;-)

Enøe og Lykke havde stået tæt på 2 tyskere, som havde ”revet” torsk i land. Egentligt fint at se torsken komme ind nær på kysten igen, desværre blev rub og stub taget med hjem i en stor plasticpose.

Næste dag siger vi farvel til Henrik Györkös, da han skulle tidligt hjemad. Vi andre tager ud til Ungersbjerg, hvor vi igen får et helt OK fiskeri. Vinden har lagt sig og vandet er blevet klart, desværre er der stadig en halvtung dyne af dis/tåge, men det hindrer ikke fiskene i at være tilstede og hugge vores fluer. Vi får i alt 12-15 fisk på denne strækning med de største fisk på ca 50 cm. Området består mod syd af en masse lækre muslingebanker med halvdybe huller med en smule ålegræs og sandbund, nok en typisk fynsk fjordbund(?). Området er til gengæld også ret lavvandet, så der skal vades et stykke ud ift foregående dag. Vandstanden var vel faldet ca 30-40 cm over natten. Sidst på eftermiddagen kører vi hjemad hvor Søren Ross står for aftensmaden. En herlig oksemørbrad med diverse salater, brød og hjemmelavet bearnaisesauce……..mine tænder løber stadig i vand ved tanken.

Søndag og sidste dag. Vi kører ud til Skarris Odde. Parkerer oppe ved put and take søerne og traver ud mod odden langs stranden. En svag sydlig brise, men nok til at gøre det lidt svært at lægge linen ordentlig ud, gør at jeg hurtigt vader stykket igennem ud mod spidsen. Men jeg når ikke langt førend en havørred hugger hårdt på fluen. Kort efter glider en fisk lidt under målet videre ud i fjorden, blot frigjort fra fluen. På spidsen er der overaskende dybt på hver side af tangen som går en 10-15 m ud fra land. Henrik Lykke monterer en mini Brenda og kort efter hugger en flot fisk på 54 cm. Tromletyk og en rigtig flot gylden fjordørred. Der kommer lidt gang i fiskene og Søren Ross samt Allan får også nogle fisk på spidsen. Vi er ved at være fiskemættet og familien derhjemme kalder så småt, hvorfor vi begynder at pakke sammen. Torben og Allan vil dog lige prøve på den sydlige side og render der ind i en masse fisk mens vi er på vej op mod bilerne. Torben får 6 fisk og Allan 3 fisk. Der kommer et strømskel ind som åbenbart trækker en masse fisk med sig, så de går blot og affisker dette og fighter derefter helt vildt de næste 30-40 minutter.

Summasumarrum er at vi får over 30 fisk på land henover de 3 dage, hvilket var betydeligt mere end de fiskere som deltog i Seatrout Open-konkurrencen. Et held at vi foretrak fjorden fremfor yderkysten.

Tak for nogle hyggelige dage til Jer alle.

Posted: 2 years 9 months ago by Martin Eggert #6925
Martin Eggert's Avatar
Jeg er vild med Enøe's morgengarn på det første billede :-)