Print

"Grey Ghost"

Written by Michael Jørgensen on .

Multe
Fornemmelsen af at fiske de endeløse flats på jagt efter grå skygger er ubeskrivelig. Så har man  én gang fisket bonefish, så er man solgt.

Desværre er gennemsnitstemperaturen i Danmark ca. 20 grader for lav til at der er bonefish i Danmark, så vi må nøjes med noget der ligner. Multefiskeriet er højdepunktet for mange kystfiskere, når sommeren er over os.

Høj sol, vindstille og højvande havde derfor lokket Jan Johansen og jeg på kysten, for det var efterhånden længe siden at vi havde fanget en multe på fluen. Da vi startede fiskeriet ved 8-tiden, var det tæt under land vi forsøgte at spotte multerne. Men efter en times gang lang kysten, begyndte tvivlen at ramme os. Var vi på den forkerte plads, var de ikke kommet endnu eller er de på andre pladser? En kaffepause og rådslagning måtte der være tid til. Efter kaffen blev vi enige om at prøve at finde multerne længere fra land.

Da vi var nået 50 meter fra kysten fik vi skræmt de første multer. Yes, de er her. Straks var troen tilbage. Vi fik løsnet den grønne flue fra kroghvilet og begyndte at kaste til dem. Og efter et stykke tid, hvor vi flere gange havde multerne indenfor kastehold, var der pludselig en multe der lavede en trykbølge efter min flue. Et stop i indtagningen, fik multen til at tage min flue. Og endelig var jeg spændt op til en multe. Den første efter flere års pause. Den tog ikke de lange udløb som multen ellers er kendt for, men svømmede i stedet for tungt 20-30 meter fra mig, mens jeg gik mod land. Der var jo trods alt 50 meter at gå før jeg eventuelt kunne kane multen på land. Uden de store problemer kunne jeg fighte den de sidste meter, før den kæntrede på det lave land. Jan skubbede den op på sandbanken og min anden multe var en realitet. Yiiaaah… Fed fornemmelse. Multen var ikke stor, men dog større end den jeg fik for flere år siden. Vi vejede den til 2,3 kilo og fik skudt nogle billeder og lagde den derefter under våd tang for at holde den kølig under den bagende sol.

Den næste times tid, blev der fisket og fisket, men det var ikke mange multer vi så. Vi snakkede om, om det måske var ved at være slut, for vandet var efterhånden blevet meget lavt. Dog valgte vi at forsøge én gang mere på hjørnet, hvor vi første gang så multerne. Pludselig så vi en hale i overfladen, ca. 50 meter fra os. Forsigtigt gik vi imod stimen, mens vi lagde fluen mod den. Og igen rejste vandet sig i en trykbølge efter min flue. Og igen et stop i indtagningen, var det der skulle til. Hårdt blev min flue taget og jeg kunne sætte krogen. Kunne det virkelig passe at jeg jeg var i gang med at fighte multen r. 2 på samme dag. Jaaaaa. For ikke at skræmme den stime multer foran os, valgte jeg at gå væk fra Jan, så han stadig havde mulighed for at fange en. Det dobbelte hook-up udeblev desværre, men jeg fik til gengæld landet min anden multe små 100 meter fra stedet hvor den blev kroget. Denne var ca. 1 kilo større end den første og jeg var i den 7. himmel. 2 multer på én dag, er vist mere end jeg kunne ønske og forestille mig.

Den næste times tid spottede vi en del multer på 20 cm vand, ca. 100 meter fra land, men vi kunne ikke få dem til at hugge. Jan havde et forsigtigt nap, men det var som om at de var gået i dvale. Der var ikke nogen tvivl om at de var stoppet med at tage føde til sig og i stedet hvilede mellem de utallige tangbuske som stod op i overfladen. Vi valgte derfor at stoppe. 6 timers multejagt i høj sol, havde sat sine spor. Vi var godt slidte af varmen og det at gå dybt koncentreret og spotte multer. Men sikke en dag. 2 flotte multer på samme dag, det glemmer jeg aldrig. Næste gang er det Jan der fanger det ”grå spøgelse”.