Udskriv

Orkla 2010, Lykkja

Skrevet af Johnny Larsen d. .

3_kg_laks
Som den første har Johnny Larsen, taget opfordringen og beskrevet sin tur til Orkla, sammen med 4 andre medfiskere.

Jeg kan vist roligt fortælle at der var gang i laksene. Læs selv hans beretning: Endelig blev det tid og vi skulle afsted Kim, Klaus, Lars og jeg kørte sammen derop og den gamle dansker/nordmand Peter kørte fra Stavanger. Vi ankom lørdag eftermiddag og kunne se at elven ved Lykkja var helt vild høj da vi gik på orklaguiden kunne vi se at den lå på 550 kubik som er helt vildt. så lørdag fik vi ikke fisket da elven stod helt oppe i gapahuken og var helt brun.

Søndag sov vi alle længe og håbede at elven ville falde og blive mere klar. Da vi havde fået lidt at spise besluttede vi os for at prøve selvom den stadig var temmelig høj og brun. Roar, som ejer stykket viste os lidt rundt og sagde det nok ikke var så godt endnu, så det var ikke meget tiltro der var. Men efter den gamle (Peter) havde stået 10 min med sin ormestang, skete der noget vi troede ikke det var muligt i så grumset vand og så høj elv, men ind kom en rigtig flot knald blank Laks på 3,7 kg.

5 min efter prøver jeg samme sted og med et midt ude i strømmen bliver fluen taget tungt. Jeg troede ikke min egne øjne men der var fisk og tillige med en stor fisk. Efter 15 min. med en hård tung fight lå der en knald blank tyk laks i græsset og mit hjerte pumpede helt vildt. Jeg kunne ikke tro mine egne øjne og så på en hjemmebundet flue!! Det var den bedste start vi kunne tænke os og alle var glade, selvom der ikke skete mere søndag.

Mandag var vi alle tidligt oppe med store forventninger Orkla var faldet lidt og blevet en smule mere klar men man kunne stadig ikke se hvor renden gik. vi fiskede alle igennem men uden at mærke noget. Lars tog op til hytten for at slappe lidt af med Peter men da de kom derop ville han enlig gerne ned og fiske lidt nede foran hytten. der er strækket langsomt og bredt. Han tog sin spinnestang med blink på og ikke lang tid efter kom han op med en flot blank laks på 4 kg. Hans første laks vist osse hans første laksetur.

Tirsdag var vi igang igen jeg stod tidligt op og kørte lidt ned af elven til noget der hedder røningen hvor vi fik de 2 første laks der er lidt langt at gå. Peter og Lars som er spinnefiskere, var taget helt øverst op i noget der hedder bruhølen, som er en dyb høl hvor der står rigtig store laks fik vi os fortalt.

Kim og Klaus som også er fluefiskere sov længe. Peter var lige et smut nede hos mig for at sige hej og mens vi står og snakker springer en stor laks foran mig men den ville ikke noget lige der. Han kører igen og lidt efter kommer Klaus og Kim og lige idet de kommer bliver min flue tager tungt ude i strømmen samme sted som laksen sprang og jeg kunne mærke det var en god laks.

Efter 15-20 min. kommer den ind og Kim tager den flot. Igen banker mit hjerte løs og jeg tror det er en drøm men nej 2 store laks har jeg fået på land. Denne er min nye pr. og vejede 9,1 kg fed og spejl blank. Den første vejede 9 kg. og var osse fed og blank.

Lidt senere kører vi op til hytten, da Peter har lavet mad. Da vi kommer op kan vi se der hænger en rigtig flot stor laks på vægten 10 kg rent. Der røg min første plads og Peter førte igen.

Nu kunne vi begynde at se bunden og renderne og det begyndte mere at ligne orkla elven. Der hvor jeg og Peter tog de 2 første var langt fra renden 30 meter og der var ikke mere vand end til hvores knæ nu utroligt de gået så langt ind.

Onsdag var elven helt perfekt. Klaus og Peter begyndte at tro endnu mere på det da de ikke havde fået nogle fisk. Jeg og Lars kørte i Bruhølen og de andre på Røningen. Jjeg fisker neden for hølen hvor det er perfekt med flue. En blank nakke og et fald og Lars fisker i Bruhølen. Efter godt en halv time råber han og jeg kan se han stang flexer i bund, jeg skynder mig at løbe op til ham og kan se det en flot fisk.

Efter lidt tid får jeg et godt tag i halen på den og vi kan få den på land en rigtig flot blank laks igen på 7,6 kg.
Lidt efter kører vi ned til de andre som ikke har mærket noget. Jeg tager min enhånds frem og prøver lidt med den lidt længere oppe i en lille høl, der er mellem noget kraftigt strøm, så der er rigtig godt gang i vandet.

Efter få kast bliver min stang næsten flået ud af hånden på mig og der er fast fisk jeg kan med det samme mærke det er en rigtig god fisk og råber på de andre som kommer løbende.

Efter mange udløb og en nervepirrende fight, da den var ved at løbe ned over en nakken nogle gange, kommer den ind efter 20-25 min. Men da der var træer lige bagved kunne jeg ikke gå så langt op på land og en halv meter fra land ryger krogen og sætter sig i træerne. Nej hvor blev jeg trist!! Min første laks på en-hånds og så en rigtig stor endda. Den var svær at bedømme da der var meget strøm og det var på en-hånds, men vil skyde på 8-10 kg. måske større:-)

Efter jeg havde siddet 2 min. prøver jeg igen og sammen sted bliver min flue taget hidsigt og straks begynder en vild fight. Jeg kunne godt mærke det ikke var en kæmpe laks men kæft den var vild. Havde den helt ude på baglinen. Da den kom ind efter kort tid, fik jeg et godt greb i den en flot laks på 3 kg. Det var en fin trøstepræmie.

Torsdag tog vi alle på Røningen. Jeg gik helt ned på stykket hvor vi ikke havde fisket så meget og efter en meget stærk strøm får jeg et godt hug inde på helt lavt vand og ser laksen vende med det samme. Da jeg bakker på land ryger den af øv øv. ikke en kæmpe laks men aligevel og så på en-hånds igen.

Jeg går op til de andre og kan se der hænger en rigtig stor fisk på gapahytten og siger hold da kæft en flot fisk og kunne tydeligt se det var Kim der havde fanget den på hans smil. Den vejede 11,6 kg. og blev fanget på en flue jeg havde siddet og bundet til ham. Den blev fanget samme sted som den store jeg mistede. Jeg gik op og prøvede samme sted som han havde fået sin. Lidt længere nede kunne jeg se Lars som stod og svingede med en fluestang der hvor jeg fik den på 9,1 kg. Lige da han var gået går jeg derhen og prøver. I første kast helt inde under land smasker en torpedo på det er nok den vildeste fight jeg har prøvet. Den var umulig at stoppe pg sprang rundt helt vildt.
Ind kom dog en flot laks på 5,5 kg. Der blev Lars ikke glad og da slet ikke Klaus som slet ikke havde mærket noget endnu.

Fredag. Det hele så godt ud og vi kunne godt blive en uge til, men desværre skal vi hjem imorgen. Vi var på Røningen. igen lægger Peter ud med en flot fisk på 5,5 kg. Vi andre mærkede ingen ting og med et begyndte elven at stige helt vildt. Det regnede osse en del men den steg rigtig hurtigt. På en time havde det steget over en halv meter og var blevet meget grumset så vi troede ikke rigtig på det mere. Vi pakkede alle sammen undtagen Peter som lige havde til en ormekrog ti. l første kast står han og råber at han mistede en. Vi rystede bare på hovedet og tænkte det godt med ham. Et kast til og han råber "fisk". Vi tror det er løgn men op springer en flot laks. Jeg tror det den vildeste laks på turen den tog nogle vilde udløb og sprang hele tiden men ind kom den og det viste sig at være en flot laks på 6,5 kg.

......og sådan sluttede vores tur. Hold kæft en tur, det havde jeg aldrig drømt om og så på mine egne fluer.

Så stillingen blev sådan her.

Peter: 3,7 kg. 10 kg. 5,5 kg. 6,5 kg. på orm.
Johnny: 9 kg. 9,1 kg. 3 kg. 5,5 kg. på flue
Lars: 4 kg. 7,6 kg. orm og blink.