Udskriv

Beiarelven 2012

Skrevet af Thomas Pipper d. .

Laks_p_46_kg
I juli 2011 var det allerede afgjort. Vi skulle til Beiarelven igen. Flyet blev booket og hytten reserveret.

Nu var der blot ventetiden. Men som alle andre ting man ser frem til så oprandt dagen pludselig.

Forinden havde man fulgt med i vejrudsigter, hvor mange m3 løb elven med, hvilke zoner blev der fanget fisk etc. Eneste foruroligende var at også i Norge var foråret sent på det og der manglende en stabil mængde varmegrader, således at sneen kunne smelte. Alt dette kan give en masse frustrerede tanker, men det bedste ved det er…………..du kan ikke gøre en skid ved!!!!!

1.Juli
Var i Københavns lufthavn kl 7. Flyet var forsinket i over 2 timer fra København, hvilket resulterede at vi ikke nåede flyet videre mod Bodø. Gode råd var dyre men vi fik en anden billet og skulle flyve til Tromsø, hvor vi landede kl 16 for derefter kl 20 at flyve mod Bodø. Ikke den bedste start på en lakseferie. I Bodø kom vores bagage ikke på båndet hvilket skabte en lettere panisk stemning. Efter godt 20 minutter fandt vi dog ud af at den var indleveret i Norwegians skrank. Endelig kunne vi ringe efter vores bil som var lejet gennem ”RentáWreck”. En flot Nissan Micra i en noget falmet rød farve stod til vores rådighed de næste 7 dage. Endelig på vej og med radioen hængende bakspejlet kunne vi høre EM-finalen opover fjeldet.
Langt om længe ankom vi til Beiarn kl 23………..8 timer forsinket. En god Rom Zacapa og så på hovedet i seng.

Mandag 2. Juli.
De lovede heldagsregn og jeg skal da love for at det kom der også. Vi startede med at få desinficeret grejet ved Arctic Outdoor hvor Geir fortalte at det ikke var optimalt for årstiden. Koldt forår, kold elv og skidt vejr gjorde at der endnu ikke var kommet det store træk op af laks. Mange ringede og klagede deres nød over at der ikke blev registreret nogle fisk på fiskebørsen, men som han fortalte disse fiskere som ringede og i øvrigt på sin daglige opdatering på www.arcticoutdoor.no , så længe der ikke er nogle fiskere langs elven, så kommer der heller ikke fisk på land. Vi fiskede et par timer imens regnen silede ned. Elven toppede på 272 m3 så den var stort set ufiskbar og lignede mest af alt en kop kakao (dog er der ikke grene/træer i en kop kakao!!). Mærkeligt nok mødte vi overhovedet ikke nogle fiskere på de øvrige vald?

Tirsdag 3. Juli.
Elven var faldet til 190 m3 i løbet af natten og faldt med ca 6m3/time. Vi prøvede Nes om formiddagen, hvilket kunne lade sig gøre, men til gengæld var elven gået 3 grader ned hvorfor den kun var 4,5 grader varm/kold nu. Der skulle fiskes tungt……meget tungt og ret hurtigt stod det os klart at denne form for tyngde havde vi ikke med os hjemmefra. De få lokale vi talte med, gik alle med synke 6/7 og med en så hårdt belastet flue at den kunne holde en mindre sejlbåd stille for svaj.
Vi fornyede døgnkort på Nes om eftermiddagen. Det gode ved Beiarelven er at der sælges 24 timers kort. Så hvis man køber kort kl 14, ja så kan du fiske til kl 14 næste dag, selvfølgelig lige undtaget af den gældende lukning af elven fra kl 00 – 06.
Kl 18 løb elven med 145 m3. Elven klarede stadig op i takt med at den faldt. Vejrudsigten var nu lovende med næsten sommerlignende temperaturer de næste par dage, men indtil videre sloges vi stadig med etcifrede temperaturer. Vi fiskede hele aftenen nedenfor gapahuggen på Nes, dog  uden at have set eller mærket fisk. Kl 23 løb elven med 132 m3.
Efter en god ROM samt kop te lagde 2 trætte herrer sig.

Onsdag 4. Juli.
Sov til kl 8........dejligt. Efter man havde fået børn var det længe siden at man havde prøvet det. Det intense fiskeri, som laksefiskeri nu engang er, kunne mærkes i kroppen. Elven var faldet henover natten og løb nu med ca 92 m3. Vi fiskede et par timer på Nes.
Kort efter middag tog vi til Arctic Outdoor og købte dagskort til Strand. Vi startede på de nederste stykker. Vejret var nu sommerligt og med høj blå himmel. Vandet var spritklart hvilket ikke gjorde vores tro på det specielt stor.
Vi fandt dog hurtigt ud af området opstrøms mod Storjord var det bedste stræk. Vi fik dog intet andet  solens varme stråler!!
Da vi kom hjem sent på aftenen, kunne vi se på fiskebørsen at der blev taget et par pæne fisk på Nes ved  Roberthøla (som lå ca 1 km nedstrøms for hvor vi havde fisket tidligere på Nes).
Det var nogle svenskere som gik med grainlines og fiskede udelukkende på 2 sten og der havde de bla genudsat en flot hunlaks på 10 kg. Vi var lige nede og hilse på dem, men de var ikke så snaksaglige.
Også strækket på Os havde taget et par enkelte fine fisk i dag. Pga det varme vejr steg elven lidt (snesmeltning).

Torsdag 5. Juli.
Elven var steget ca 20 m3 i nat og startede på knap 110 m3. Det flotte og varme vejr fortsatte dog med en masse blæst, hvilket besværliggjorde fiskeriet. Vi startede igen på Strand og fiskede der til kl 13.
Vi kørte derefter hjemad og fik noget at spise. Sidst på eftermiddagen startede vi igen på Nes hvor vi havde købt kort. Var flere forskellige pladser igennem uden hverken sete, mærkede eller hørte fisk. Overalt hvor vi mødte lokale fiskere, hvilket ikke var ret mange, fik vores optimisme et hak nedad. Ingen tvivl om at det ikke var let, men de troede ikke på det. Men som vi sagde til dem, så har vi kun denne uge at fiske i og det kunne ikke laves om
Kl 20:45 kom forløsningen så. Trods det at elven var steget til 153 m3 fik jeg endelig hugget udfor gapahuggen på Nes. Tæt inde under land fik jeg "stoppet" i fluens sving og en fisk var kroget. En god og intens fight hvor fisken tog nogle gode udløb, fik Henrik til sidst et greb om halen og trukket den på land.  En laks på 84 cm og 4,6 kg var resultatet. Fisken var fyldt med helt friske lus, 20-30 stk og flere af dem med haler. Herligt at trodse de mange, ikke negative, men knap så optimistiske løfter fra de lokale.
Noget negativt var der dog denne dag. Under et stræk på Nes, nedenfor hytten som vi har lejet, knækkede min helt nye Scott MacKenzie DTX-G2 stang. Knækket var ”clean” lige under samlingen mellem 2. Og 3. samling. Selv på disse stænger kan der være fabrikationsfejl, måtte jeg konstatere…….surt show!!! Heldigvis så havde jeg min gamle Scierra stang med!!

Fredag 6. Juli.
Vi fiskede igen på Nes. Pga fisken jeg fik i går aftes, så var troen steget og derfor fiskede vi til lukketid.
Derfor var vi først ved elven ved 9:30. Elven var blevet grålig og klarede først op sidst på aftenen. Elven løb med ca 160 m3 og en del regn om eftermiddagen men tilhørende lave temperaturer gjorde ondt på hele kroppen. Som sagt at når man starter på en uges laksefiskeri, så hænger man i, men har ikke trænet op til ferien og derfor værker ens krop sidst på ugen……..man kan godt mærke rygstykkerne. Vi mødte 3 Finner som kendte til elven i den grad. De berettede livligt om fiskeriet i elven da de havde været der MANGE gange. De var vældig flinke. Mens vi blev tog de længere nedstrøms. Der fik de fat i en storlaks ved Roberthøla om aftenen, men fik den ikke på land. Uheldene var ikke færdig med os og om aftenen  knækkede Henrik sin 2-håndsstang.......nu var vi begge nede med en stang. L.O.R.T!!!!!!!

Lørdag 7. Juli.
Sidste dag i Beiarn. Var ved elven kl 7. Elven løb "bare" med 130 m3 og faldt med 3-4 m3 i timen. Kl 15 løb den med 100 m3 og var klaret op. Solen skinnende og temperaturen lå på ca 16 grader. I følge arcticoutdoor.no  var der blevet set en del fisk på vej op i elven, men indtil videre havde vi ikke set een eneste på hele turen. Traf nogle fine svenskere på Nes som lige var kommet. Finnerne havde fået en fisk ved Roberthøla på +5 kg. Vi fiskede på Nes til kl 22:45 og drog derefter hjemad. Vi fik pakket lidt og nydt en god kop kaffe på terrassen inden vi gik til køjs.

Summasumarum:
Turen i år blev på ingen måde en fiskerig tur. Da foråret i Nordnorge havde ladet vente på sig lå der MASSIVE mængder sne i fjeldene, hvilket gjorde at når det blev varmt (de 2 dage vi havde) så steg elven og blev farvet. At vi også lige skulle starte med en 5-års flom var heller ikke lige med i programmet.
Vi havde morgener hvor det blot var 4 graders varme og med en vandtemperatur der vel lå på en gennemsnitlig 5-6 grader, ja så bliver laksefiskeriet en kende besværliggjort da fiskene ikke rigtig vil trække op fra fjorden af!!!!
Vi havde ikke så tunge liner/fluer med som der egentligt skulle benyttes for at komme ned. Men……vi piver ikke, for i godt selskab så keder man sig ikke, men næste gang vi skal derop…….og det skal vi, så bliver det i August måned hvor der kommer store havørreder op og tillige fanges der stadig mange laks!!
Beiarn …….vi ses om 2 år.